Darin debuterar med känsoballad



Darin vet hur det är att mista någon. På lördag framför han "You're out of my life"
i Melodifestivalen - en självupplevd låt om förlust.
"Den handlar om någon som inte finns kvar längre", säger han.

Stockholm/Göteborg. Darin vet hur det är att mista någon.

På lördag framför han "You're out of my life" i Melodifestivalen - en självupplevd låt om förlust.

— Den handlar om någon som inte finns kvar längre, säger han.

Darin Zanyar sitter i en tågkupé på väg mot Göteborg. Han håller nerverna i styr genom att signera idolkort på sig själv.

— Hittills har alla förberedelser gått bra. Jag försöker att inte stressa för mycket, bara ta det lugnt. Fast på lördag blir det nog nerver, säger han, och funderar vidare:

— Men jag behöver det, annars får jag ingen känsla. Det är bra med nervositet, man får en kick av det. Det vore annorlunda om jag var helt slapp.

Darin har - sett till erfarenhet och stjärnstatus - en överlägsen favoritposition i Scandinavium på lördag.

Själv undviker han alla sådana tankar.

— Jag försöker att inte tänka på det för mycket. Man vet aldrig hur det går, även om man redan är etablerad. Jag tror att det handlar om musiken. Jag tar verkligen inte ut något i förskott, det kan gå hur som helst, säger han.

Du är inte rädd att förlora trovärdighet på grund av Melodifestivalen?

— Jag har varit med i de sammanhangen innan. Jag gjorde "Det gör ont" 2005 och förra året gjorde jag "Se på mig" som mellanaktsnummer. Nu är det bara det att jag är med och tävlar i stället. Så det tycker jag inte.

Låten han schlagerdebuterar med - en ballad - beskrivs som ett finstämt midtempo-nummer.

Hos Darin slog den an en alldeles särskild nerv.

— Det är den bästa låten jag har gjort. Den är väldigt känslosam. En djup låt. Den betyder mycket för mig och det är tack vare den som jag ställer upp. Den heter "You're out of my life" och det är det den handlar om.

Att man har förlorat någon i sitt liv?

— Ja, den handlar om någon som inte finns kvar längre.

Är den självupplevd?

— Delar av den, men ja...

Darin blickar ut genom tågfönstret.

— Man får tolka det som man vill.

Nu planerar han för ett nytt album. Och öppnar samtidigt för ett samarbete med svenske stjärnproducenten RedOne.

— Han har varit med från dag ett. Han är den som jag har jobbat med mest, jag har arbetat med honom på tre av fyra album. Vi gjorde hälften av senaste skivan ihop. Vi är bra vänner och kommer definitivt att jobba igen, säger Darin, och fortsätter:

— Bestämmer jag mig för att släppa en skiva så har jag skrivit tillräckligt med låtar. Det skulle kunna komma ett album 2010. Inget är klart än, men det är inte omöjligt.

Har kändisskapet förändrat dig sedan debuten?

— Som person är jag precis likadan, men jag har så klart blivit äldre. På fritiden hänger jag fortfarande med min familj och mina vänner som varit där sedan dag ett. Vi brukar åka på galna bilresor, kolla på film, gå ut och festa. Bara ha kul. Jag gör det här för att skriva låtar och stå på scen. Inte för att gå in i en kändisvärld.

TT

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0