Först ut är nattklubbs-Darin på Heartbreak i kväll



Han kommer till Gävle två gånger i sommar: i kväll blir det nattklubbs-Darin på Heartbreak och i slutet av juli blir det barntv-Darin på Stortorget.

Och som det proffs han är vägrar han att säga att han föredrar det ena framför det andra.
– Vad som är roligast beror helt på vilken feeling man har.

Fortfarande skriker och svimmar tjejerna. Men Darin har på de sex år som gått sen han slog igenom i tv-programmet ”Idol” också skaffat sig en äldre publik.
– Jag märker när jag kör på festivaler att jag har en bredare publik, vilket är väldigt kul. Det är både unga och vuxna, säger Darin i telefon på väg till premiären på sommarturnén i Karlshamn i går.

Och, tillägger han, de vuxna är inte tjejerna som kärade ner sig i honom på ”Idol”-tiden.
– Nej, de är fortfarande unga.

Han själv fyllde 23 år tidigare i veckan (”jag firade i London, jag hade jättekul”) och trots sina unga år har han hunnit med att släppa fyra skivor.
– Det är så kul att åka på turné nu när jag har släppt några plattor och har haft hitlåtar, eftersom folk känner igen låtarna och kan sjunga med.

Han gör ett Michael Jackson-medley på scenen också berättar han, och spelar några sprillans nya låtar som ska släppas på en skiva som kommer i slutet av augusti.
Lite bakvänt, kan tyckas, att åka på turné först och släppa skiva sen. Men Darin har gjort det förr, förklarar han.

Hann inte bli klar med skivan
Skivan var helt enkelt inte klar att ges ut innan sommaren.
– Ganska mycket är klart. Men man vill ju att det ska låta så bra som möjligt.
Är du perfektionist?
– Ja, jag är väl det...

Han planerar att skriva låtar under turnén och att hoppa in i studion turnélediga dagar.
– Jag gillar att ha mycket att göra, konstaterar han.
Skivan, som alltså blir hans femte, kommer också att bli den som är mest Darin, säger han.
– Man kommer att känna igen mig, min röst, och det är typiskt mina melodier. Det är en blandning av pop- och rockinfluenser, av soul och r’nb, så det är svårt att säga vilken genre det är. Det känns väldigt eget, vilket är kul. Det är det jag strävar mot att göra hela tiden.
– Det är väldigt mycket röst också. De här låtarna lämnar mer utrymme för min röst och jag älskar ju att sjunga så det är kul när den får komma fram, säger han och förklarar att han försöker ta ett steg bort från genrens myckna producerande och även få mer livekänsla i musiken.

I vintras medverkade han i Melodifestivalen och kom inte helt otippat till final. Låten ”You’re out of my life” sålde guld för några veckor sen och såhär i efterhand är Darin nöjd med både sin medverkan och, naturligtvis, framgångarna för låten. Men han har svårt att tänka sig att han skulle ställa upp igen.
– Man ska aldrig säga aldrig. Men det kommer inte att hända den närmaste ren i alla fall. Jag går mycket på magkänsla och vad som känns rätt och nu vill jag fokusera på skivan och på att turnera. Men vem vet hur det känns om tio eller 20 år.

Däremot skriver han alltmer låtar åt andra artister och han tror att det är just hans låtskrivande som har gjort att han kunnat fortsätta med musiken.
– Jag skrev min första låt när jag var 14 år och fick sen chansen att jobba med de bästa låtskrivarna och producenterna i världen och det var en bra erfarenhet och gjorde att jag utvecklades. Och låtskrivandet gör helt klart otroligt mycket för mig.

Och fortfarande finns saker kvar att upptäcka.
– Man kan alltid göra mer, det finns fler länder och så mycket att göra inom musiken. Det tar aldrig slut. Det finns alltid saker att lära sig, man kan alltid utvecklas mer.

I sommar leder det till en nattklubb och ett barnfamiljsjippo i Gävle, till exempel, två helt olika spelningar. Båda lika roliga på sitt sätt, enligt Darin själv.

Lilsa Pehrsdotter LÄNK


Kommentarer
Postat av: Louise

jag tycker du är sjukt snygg Darin! <3

och du borde vunnit melodifestivalen

Kram

Louise :)

2010-06-11 @ 11:40:22
URL: http://ladylouise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0