Darin - Vällingby Independent (Svensk version)

 

Darin brinner för musiken

 

För åtta år sedan var han Darin Zanyar från Råcksta men efter att ha slagit igenom i idol blev han helt enkelt Darin med hela svenska folket. Independent möter en sångare som tog kontroll över karriären direkt.

 

Som liten ville Darin Zanyar bli astronaut men istället för att resa mot stjärnorna blev han en. På vägen försvann efternamnet, åtminstone i det sammanhanget, och nu är han bara Darin. Independent träffar en sångare från Råcksta som lagt Sverige, och kanske snart världen, för sina fötter.

 

 ”Jag tror publiken märker vilka artister som brinner för vad de gör. Och jag brinner”

 

Få Idoldeltagare har lyckats skapa sig en hållbar karriär i den hårda musikbranschen. Vem minns till exempel vem som vann tävlingen 2004? Knappt någon torde svaret bli, men det årets tvåa blev omedelbart ett namn på allas läppar.

 

- Ja, det gick ganska snabbt där (skratt). Från att ha varit helt okänd till att inte kunna åka tunnelbana. Men faktum är att jag redan då kände mig ganska redo.

 

Det måste ändå ha varit en väldig omställning att plötsligt vara igenkänd överallt och dessutom någon slags flickidol?

 

- Jag är rätt så blyg och tillbakadragen så det är klart att det blev lite underligt med så mycket uppmärksamhet. Samtidigt kändes det fullständigt naturligt på scenen, som redan då var en ”safe-zone”. Den är liksom en plats där jag kan göra vadsomhelst. Det finns något magiskt med att stå på en scen. Men jag är fortfarande nervös varje gång jag ska uppträda (skratt). Och det är nog bara bra. Jag minns en tekniker jag träffade bakom scenen när jag vara med i Allsång på skansen och han sa att när det slutar kännas pirrigt innan man ska ut så är det dags att börja fundera på vad man håller på med.

 

Är det inte lätt att bli lite vilsen när allt händer så fort?

 

 - Jo, kanske men jag kände det inte så utan jag var på något sätt redo. Dessutom tycker jag att jag tog kontroll över min karriär redan från dag ett och jag hamnade i goda händer redan från början. Det är åtta år sedan men jag tycker att jag är samma person som jag var då, mycket tack vare de jag har runt mig. Sedan har jag förhoppningsvis växt som människa under tiden.

 

Då, när du slog igenom i Idol, så bodde du i Vällingby. Berätta lite om uppväxten.

 

- Det är en speciell plats för mig och jag trivdes verkligen i området. Vi bodde i Råcksta på den tiden. Det var viktiga år när man växer upp och världen blir lite större för varje dag. Musiken fanns alltid där när jag var liten, både mina föräldrar och mina morbröder spelade och så länge jag kan minnas ville jag bli sångare. Och astronaut. Men jag blev sångare (skratt).

 

Dina föräldrar flydde till Sverige från Kurdistan. Hur har det påverkat dig?

 

- Jag känner mig som en blandning av de olika kulturerna och har blivit påverkad av både Sverige och av det kurdiska arvet. På ett positivt sätt. Jag är jättestolt över mitt ursprung och har varit tillbaka flera gånger. Den första gången var jag bara tre år och fattade ingenting. Jag tror att jag har kunnat dra nytta av att kunna finnas i två världar, jag har lätt för att förstå andra kulturer och det hjälper mig mycket när jag är utomlands.

 

Du har kallats för Sveriges Michael Jackson. Vad tycker du om det?

 

- Hmm… det är klart att det är smickrande på sätt och vis. Han är en av de artister, tillsammans med till exempel Whitney Houston, som jag har växt upp med. Samtidigt vill jag helst inte bli jämförd med någon annan. Jag föredrar att jämföra mig med mig själv och hela tiden försöka utvecklas.

 

Det finns ändå en koppling mellan dig och andra artister. I somras var du med och spelade in Så mycket bättre tillsammans med bland andra Magnus Uggla och Sylvia Vrethammar. Programmet sänds i höst.

 

Hur var det att tolka andras sånger?

 

- Det var skitkul! Samtidigt funderade jag länge på hur jag skulle göra, jag har ju inte sjungit särskilt mycket på svenska. Jag är jättenöjd med de låtar jag gjorde och hoppas att jag satte nån i alla fall (skratt). Hela upplevelsen på inspelningen var jättespännande alla som är med är väldigt olika varandra och det finns så mycket man kan ta till sig och lära sig av varann.

 

Framtiden då? Hur vill du fortsätta utvecklas?

 

- Jag har höga förväntningar på mig själv och vill göra alt bättre och nyare. Jag vill helt enkelt fortsätta att skriva låtar och spela dem för publiken. Alla delar av jobbet, intresserar mig och jag njuter av allt från videoinspelningar till styling. En dröm är väl att få möjligheten att få ut i musiken i ännu fler länder. Jag är tacksam över att få göra det jag gör och tänker kämpa hårt. För så funkar det: Är man beredd att arbeta så ger det resultat. Det känns kanske inte alltid så men om det finns någon hemlighet så är det den.

 

”Jag känner mig som en Vällingbykille”
 

Darin Zanyar

Ålder: 25 år

Familj: Föräldrar och storasyster

Bor: Stockholm

Favoritplatser i västerort: Vällingby såklart, kanske framförallt Råcksta där jag växte upp. Ytterligare en favoritplats är Dalhagsskolan i Husby där jag gick fram till femman.

Gillar: Att resa och att kolla på film. Jag älskar att kolla på film!

Ogillar: Otrevliga människor

Gör helst på fritiden: Jag joggar faktiskt rätt mycket, det är ett bra sätt att rensa tankarna på.

Läser just nu: Factory girls av Leslie T. Chang

Ser helst på tv: Tittar faktiskt extremt sällan på tv, det blir mest film.

Förebild: Mina förändrar

Alltid med på resan: Min iphone

 

 

Diskografi

The Anthem 2005

Darin 2005

Break The News 2006

Flashback 2008

Lovekiller 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0