Han skrotade sin nya skiva

Darin börjar om igen - med superproducenter från USA: Tar inget för givet

 

Filar på ny platta i Philadelphia Darin Zanyar säger att han inte har mått dåligt över att tvingas skrota en skiva som nästan var klar. I stället förklarar han att det handlar om att han är perfektionist. ”Det måste hålla”, säger han.
 
Producenten Jim Beanz på plats i en Philadelphiastudio tillsammans med Darin.
 
Darin med gänget i "Så mycket bättre".
 

Popartisten Darin, 25, var nästan klar med sin sjätte platta när han valde att skrota den.

För att ta nya tag har han åkt till USA på en låtskrivarturné.

– Jag vill inte släppa ­något som inte känns hundra, säger artisten.

 

Darin Zanyars kommande platta blir troligtvis hans dyraste hittills.

 

Han närmade sig mål­linjen, men valde att börja om helt från början. Nu befinner han sig i USA och jobbar med superproducenter och låtskrivare som ska ta hans musik till nästa nivå.

 

– Jag kunde inte släppa något som inte var 110 procent. Det måste kännas grymt, säger han.

 

Darin menar dock att han inte mått dåligt över skivan som inte höll måttet. Målmedvetet och med starka drag av perfektionism går han vidare.

 

– När det gäller musiken är jag perfektionist. Det måste hålla. Nu är det viktigt med den internationella marknaden för mig. Jag tror att det här blir en platta som kan nå ut.

 

Kan skriva åt andra

 

Just nu är han i studion i Los Angeles. I Philadelphia jobbade han nyligen med producenten och låtskrivaren Jim Beanz som samarbetat med M.I.A., Timbaland och Nelly Furtado.

 

– Vi skriver låtar åt mig. Men det är inte omöjligt att jag skriver åt andra också under den här resan.

 

Plattan beräknas komma ut efter årsskiftet. Just nu är han högaktuell i TV4:s ”Så mycket bättre” där han utvecklar en nära relation till Maja Ivarsson i The Sounds. Han räknar dock inte automatiskt med att programmet ska ta hans karriär till nya nivåer.

 

– Jag tar inget för givet, jag vet inte än hur det blir. Jag vill att plattan ska vara en helt separat grej från ”Så mycket bättre”. Jag vill inte släppa den för tätt inpå för då blir det för många låtar som är ute, säger han.

 

"En perfektionist"

 

Producenten Jim Beanz beskriver för Nöjesbladet musiken de gör som ”radiovänlig klubbmusik”

 

– Darin är en komplett perfektionist, säger han.

 

__________________________________________________

 

Och hans låtskrivar/producent team

I Philadelphia:

Jim Beanz:

Jobbat med Will Smith, Nelly Furtado, ­Diddy, Timbaland, Shakira, Justin Timberlake, m.fl. Han skrev Dima ­Bilans låt ”Believe” som hon uppträdde med i Eurovision 2008 och vann.

I New York:

Billy Mann & ­David Schuler:

Mann har jobbat med Kelly Rowland, Pink, Ricky Martin, Backstreet boys, Cher, ­Céline Dion, m.fl. Schuler har jobbat med Pink, John Legend och Backstreet boys.

I Los Angeles:

Sasha Skarbek:

Jobbat med Adele, ­Jason Mraz, Neneh Cherry, Jon Bon Jovi, ­James Blunt, Paul McCartney, m.fl.

Busbee:

Jobbat med Timbaland, Keith Urban, Katy Perry, Kelly Clarkson, m.fl.

RedOne:

Jobbat med Lady Gaga, Michael Jackson, Mika, Akon. m.fl.

Toby Gad:

Jobbat med Fergie, ­Beyoncé, One Direction, Alicia Keys.

 

/Joni Nykänen http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article15692096.ab


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0