Darin drömmer om USA

Ingen rast, ingen ro för Darin vars ”Så mycket bättre”-låtar fortfarande röjer på listorna. Nu kommer hans nya skiva ”Exit”, och med den drömmarna om USA, England och Japan.

 

Foto: Jan Erik Henriksson Scanpix
 

Darin gjorde succé i ”Så mycket bättre” med sina moderna tolkningar av kollegornas låtar, inte minst Olle Ljungströms ”En apa som liknar dig” och Magnus Ugglas ”Astrologen”. Men när programmen började visas var han själv i Los Angeles för att spela in det som skulle bli ”Exit”. Utan att ens ha träffat producenterna och låtskrivarna Jim Beanz och Sacha Skarbek hade han bokat in sig själv för ett stenhårt studioschema.

 

- Jag är glad att jag skrev med Jim Beanz först av alla. Det känns som att det var vi som satte soundet för plattan. Första låten vi skrev var ”Playing with fire”, förklarar Darin om det som sedan blev första singeln och om samarbetet med Beanz som gav fem låtar på sex dagar.

 

Sammanlagt blev det 25 låtar på en månad i Los Angeles.

 

Men självklart var det inte att det skulle klicka mellan honom och producenterna som tidigare varit så lyckosamma. Han konstaterar att han skriver mycket bättre när han har kul, då blir han mer bekväm, mer avslappnad. Precis så blev det nu.

 

Där vi sitter i skivbolagets så kallade engelska rum, med bruna skinnsoffor, lyser Darin upp när vi börjar prata om textskrivandet, om det som han från början inte tyckte var så viktigt.

 

- Jag har alltid haft mycket lättare för melodier, men nu på senare år har jag blivit mer och mer involverad i texterna och speciellt på den här skivan gick jag mycket djupare in i texterna än tidigare. Det blir mer personligt och så klart är det jobbigare. Det kräver mer. Samtidigt kändes det skönt och ganska naturligt. Och bättre, menar Darin som lyfter fram ”Same old song” som en personlig favorit på skivan.

 

Foto: Jan Erik Henriksson Scanpix

 

I april gör Darin åtminstone tre spelningar, i Stockholm, Göteborg och Malmö, och en sak är klar, hans medverkan i ”Så mycket bättre” har gjort att han nått helt andra lyssnare än tidigare.

 

- Det känns som om jag fick visa vem jag är och vad jag kan göra musikaliskt. Jag är glad att jag var med, säger Darin.

 

Han hyllar de andra artisterna i ”Så mycket bättre” och ser väldigt nöjd ut när han pratar om listsuccéerna och det genomslag programmet och dess musik fick. Men det är tydligt att nu är det hans egen musik som gäller, det är ”Exit” han vill snacka om. Och om hans kärlek till låtskrivandet. Han längtar redan efter att skriva nya låtar. Men nu är det ”Exit” som gäller, att nå ut. Han pratar i termer av territorier.

 

- USA är jag väldigt intresserad av. Likaså Tyskland och Frankrike. Även England och Japan. Det är inte omöjligt att jag fokuserar, satsar på det. Men jag tar det steg för steg. Och territorium för territorium, säger Darin.

 

http://www.svd.se/kultur/darin-drommer-om-usa_7869440.svd

 


Kommentarer
Postat av: Daria

Hej!
Jag undrade om Darin kommer att ha några officialla musikvedior på sina nya låtar?

Svar: Det är inget som är klargjort än, men utifall att så får ni veta om det. Vi får se och hoppas!
None None

2013-01-31 @ 18:19:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0