Darin glömmer aldrig sin första Yran-spelning

Foto: Niklas Larsson
 

Darin besökte Östersund och Storsjöyran redan 2005, samma år som han släppte sitt debutalbum och turnerade runt med Lena Philipsson och Magnus Uggla. Han minns faktiskt Yran-spelningen väldigt väl.

 

– Jag kommer aldrig att glömma det eftersom jag hade feber. Jag var så sjukt sjuk, och dessutom var det väldigt varmt den dagen. Men "the show must go on", tänkte jag. Jag har nog aldrig varit så sjuk under en spelning. Förutom det minns jag att det var en väldigt skön publik.

 

• Vad är skillnaden mellan den Darin som var i Östersund 2005 och han som kommer nu?

 

– Jag var så otroligt ung då. Det var länge sedan. Och jag hade bara ett album. Sedan dess har jag hunnit utvecklas scenmässigt och förhoppningsvis låter det bättre nu.

 

• Personligen då?

 

– Man har ju fått uppleva otroligt mycket.

 

När ÖP pratar med Darin – med efternamnet Zanyar – har han dagen innan framfört sin senaste singel "Check you out" på Victoriadagen på Öland. En annan som var där var östersundaren och längdskidåkaren Johan Olsson som tog emot årets Victoriastipendium. Men de hann inte heja på varandra när det var sittning efteråt, berättar Darin.

 

– Vi var ju på någon grej senare, men vi hade bord på helt olika håll. Och jag var inte där så länge.

 

Han har ett stort band med sig på årets sommarspelningar. De är totalt åtta-nio personer på scenen, berättar han. Tidigare har ofta delar av musiken varit förinspelad, men nu är allt live.

 

– Det var ganska mycket det jag ville "foka" på, att spela musiken helt live. Det brukar kunna vara svårt att göra det med min typ av produktioner, därför har jag bland annat med mig två trummisar och två gitarrister.

 

Hittills har Darin släppt sex album och live blir det en salig låtblandning.

 

– Det blir både det nya och det gamla och mittemellan. Mycket material som publiken kommer att känna igen.

 

Förra året medverkade Darin i tv-programmet "Så mycket bättre" där han bland annat tolkade Magnus Ugglas "Astrologen". Efter programmet märkte han att ålderssammansättningen hos publiken på hans konserter förändrades ytterligare.

 

– De senare åren har det blivit mer blandat och efter programmet ännu mer. De yngre står längst fram såklart, men alla åldrar är där. Det är fint att man når ut till en ny publik.

 

Förutom "Så mycket bättre" har Darin nyligen haft en annan mäktig upplevelse. I en av årets semifinaler till Eurovision Song Contest fick han – tillsammans med Agnes, en annan tidigare "Idol"-deltagare – chansen att uppträda i mellanakten. Drygt 100 miljoner människor följde tv-sändningen. Redan innan framträdandet hade han fått reda på den förväntade tittarsiffran, vilket fanns i bakhuvudet på scenen.

 

– Det var svårt att inte tänka på det. Och det var särskilt pirrigt eftersom jag skulle inleda med att spela piano själv. "Spela inte fel, spela inte fel", tänkte jag. Det var häftigt att få äran att representera svensk pop.

 

Under sin karriär har han fått möjligheten att samarbeta med några av världens mest framgångsrika låtskrivare och producenter, som svensk-marockanska Red One, Jim Beamz från USA och britten Sacha Skarbek och han skulle gärna samarbeta med Ryan Tedder, sångaren i amerikanska One Republic. Tedder har bland annat skrivit megahiten "Apologize" och samarbetat med Beyoncé.

 

Men det finns fler saker som Darin är sugen på.

 

– Det finns väldigt mycket. Karriärmässigt, men också att resa och se platser.

 

Efter en resa till Brasilien har han blivit biten av Sydamerika.

 

– Det gjorde mig mer sugen på kontinenten, och kulturen där. Tidigare har jag varit i Colombia också. Jag har fastnat för Sydamerika.

 

Innan det stundar alltså Östersund och Yran.

 

– Jag ser fram emot att komma dit, och jag hoppas verkligen att folk kommer att gilla det. Och jag hoppas verkligen att jag inte får feber.

 

http://op.se/nyheter/yran/1.6094256-darin-glommer-aldrig-sin-forsta-yran-spelning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0