Sex snabba med Darin

Foto: Lars Pehrson
 

Stämmer det att du ska till London innan du kommer till Östersund?

 

– Ja, jag håller på och packar precis just nu och åker i kväll (Läs i går, reds. anm.). Mitt senaste album skrev jag till största delen i USA tillsammans med låtskrivaren Sacha Skarbek och nu ska vi ses i London för att jobba ett par dagar.

 

Känner du dig inspirerad?

 

– Det vet jag faktiskt aldrig förrän jag sätter mig i studion. Melodierna brukar alltid komma ganska lätt, men texterna tar längre tid. Då måste jag fokusera på ett helt annat sätt. Förra gången jag och Sacha jobbade tillsammans gick det riktigt bra, då skrev jag 25 låtar på en månad.

 

Blev senaste skivan "Exit", som släpptes i januari, som du hade tänkt dig?

 

– Ja, det blev den verkligen! Jag valde producenter (Jim Beanz och Sacha Skarbek, reds. anm.) efter vilket sound jag ville ha och det visade sig att vi klickade direkt.

 

Jag minns när du spelade på Yran för åtta år sedan och nästan mest minns jag alla unga tjejer som skrek längst framme vid scenen. Är det fortfarande så?

 

– Nja, det står fortfarande unga tjejer längst fram, men de skriker inte lika hysteriskt längre. De dansar mer, vilket jag föredrar. Överlag har min publik blivit mer blandad och mer varierad åldersmässigt sedan de första konserterna.

 

Vad tänker du om att komma tillbaka till Yran?

 

– Jag minns att jag hade hög feber och att det var väldigt varmt då 2005. Men jag körde ändå för publikens skull. The show must go on som man brukar säga. Men det ska bli skönt att komma tillbaka med nytt material och visa nya sidor av mig själv, jag har släppt fem plattor och utvecklats mycket sedan dess. Hela livebiten ser annorlunda ut.

 

Hur tycker du själv att ditt liv och din karriär har förändrats sedan du medverkade i tv-programmet "Så mycket bättre"?

 

– Det känns som om folk har förstått bättre vem jag är, både som artist och människa. Tidigare var det många som hade sett mig på scenen men kanske inte riktigt förstått vad jag står för. Tv-programmet öppnade ögat för en ny publik och en helt ny känsla för mig som artist.

 

Darin, fredag, Stortorget, kl. 20.15

 

http://ltz.se/yran/1.6105259-sex-snabba-med-darin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0