Darin - Popklikk

Darin är en av Sveriges mest populära artister och har deltagit med stor succé i Sveriges svar på Hver gang vi møtes, Så mycket bättre. För en kort tid sedan dök han också upp hos Skavlan. 

 

Darins coverversion av Popklikkfavoriten Olle Ljungströms «En apa som liknar dig», har mer än 20 miljoner lyssningar på Spotify. I dagarna har han släppt sin nya singel, «Ta mig tilbaka», och självklart tagit sig ett snack med Popklikk.

 

- Varför är du så nöjd med din nya singel, "Ta mig tillbaka"?

 

– Det finns många låttexter som handlar om 60/70-talet och jag ville skriva en låt för 80 och 90-talister. I låten sjunger jag om härliga minnen från min barndom och därför gillar jag den extra mycket.

 

 

- Varför har du valt att sjunga på svenska denna gång?

 

– Det var inte självklart för mig, men det var när jag väl testade att skriva på svenska första gången som jag insåg att den blev bra och då fortsatte jag och bestämde mig för att göra det.

 

- Plocka ut låtar som du är speciellt nöjd med såhär långt i karriären.

 

– ”Step Up».  Även om ”Step Up” är en kommersiell danslåt, så var soundet helt nytt och den stack ut. Det är en sån låt som alltid får igång publiken redan i dom första synth-tonerna. Den satte mitt nya sound och visade folk att jag kunde variera mig redan i ett tidigt stadie i karriären och den skivan sålde mycket tack vare den låten, dubbelt så mycket som min första skiva.

 

”Nobody Knows”. Det var en låt som tog ca 5-10 minuter att skriva. Den kändes enkel att skriva, som att det var självklart hur den skulle vara och låta. Jag gillar låtar som får en att känna en stark känsla och den här låten är både mörk och glad, vilket ofta är svårt att blanda, men det funkade naturligt i den här låten.

 

 

- Vad tror du är huvudorsaken till att du blivit så populär?

 

– Det är först och främst pågrund av att jag är en väldigt kreativ person, som skriver låtar, sjunger och gillar att komma på nya saker, idéer och visioner. Sen jobbar jag hårt för det, mycket eftersom jag brinner för det jag gör.

 

- Berätta lite om dina erfarenheter från ”Så mycket bättre? Hur var det att tolka låtar av Olle Ljungström och Magnus Uggla?

 

– Det var första gången jag sjöng på svenska och släppte svenska låtar. Jag tyckte själv att det var väldigt kul och bra, men jag visste inte att det skulle uppskattas så mycket av Magnus, Olle och dem andra artisterna och att det svenska folket skulle ta till sig det så mycket som dom gjorde. Sen är det speciellt när artisten man tolkar sitter framför en, då vill man nästan göra ännu bättre ifrån sig för att dom ska bli nöjda.

 

 

- Hur jobbar du fram låtar och när och hur dyker de upp?

 

– Jag vill oftast hitta en ackord som jag gillar, sen hittar jag melodier som passar till ackorden. Melodierna är min starkaste sida, dom ritar upp bilder i huvudet och så kommer jag oftast på texterna.

 

- Hur var det att sammarbeta med Robyn?

 

– Robyn är grym och har förvaltat sina talanger på helt rätt sätt, tycker jag. Det var länge sen vi jobbade ihop nu men minns att jag var väldigt imponerad av henne.

 

- Vilka planer har du för framtiden?

 

– Jag vill fortsätta utvecklas så som jag gjort under åren och skriva nya låtar och hitta nya sätt att göra det på. Sen vill jag resa mer i fritiden och eftersom jag är en äventyrlig person så gillar jag att dyka och hiking i djungel och sånt.

 

 

- Popklikk älskar Eldkvarn och Plura, hur är det med dig?

 

– Jag har inte lyssnat in mig på dom så mycket, men jag får ta och göra det.

 

- Vad för slags musik lyssnade du på under din uppväxt?

 

– Jag växte upp med mycket Michael Jackson, Gypsy Kings, Sade, Whitney Houston etc. Jag gick på ett klassisk musikgymnasium och lyssnade mycket på klassisk musik.

 

- Vilka album lyssnade du mest på i fjol?

 

– Jag lyssnar mest på olika låtar och inte hela album längre, men om jag ska välja tre stycken så var det nog Lana Del Rays «Ultraviolence», Sam Smiths «In The Lonely Hour» och Bombay Bicycle Clubs «So Long, See You Tomorrow».

 

- Vem är genom tidernas bästa sångare?

 

– Whitney Houston. Hennes framträdande av nationalsången på Super Bowl 1991 är det bästa jag hört sångmässigt.

 

 

- Plocka ut tre album som personligen betytt mycket för dig.

 

– ”Dreaming Out Loud” av OneRepublic:  Varje gång jag lyssnar på låtarna på den här skivan så minns jag en bilresa jag gjorde helt själv i Europa när jag nyligen hade fått mitt körkort. Jag åkte spontant och köpte skivan när jag kom fram till Lyon i Frankrike. Hela den resan gav mig en frihetskänsla och jag förknippar låtarna med det.

 

”Thriller” av Michael Jackson: Många album som jag tyckte om väldigt mycket förr låter inte lika bra idag som jag tyckte då. Produktionerna, melodierna och texterna på «Thriller»låter fortfarande moderna idag, vilket är häftigt 30 år senare. «Billie Jean», «Beat It» och «Human Nature» är favoriterna.

 

”Ludovico Einaudi” av Divenire:  Jag gillar klassisk musik väldigt mycket och jag gillar filmmusik väldigt mycket också och den här skivan är som en mix av dette. Jag gillar det melankoliska, känsliga och djupa. «Monday» är favoriten på skivan.

 

 

- Välj mellan följande artister?

 

- The Smiths eller The Clash?

 

– The Smiths, eftersom jag föredrar deras musik.

 

- Paul Simon eller Neil Young?

 

– Paul Simon som har skrivit en av mina favoritlåtar, ”The Sound of Silence”.

 

- Carola eller Håkan Hellström?

 

– Dom är så olika och bäst på det dom gör i deras musikgenre, men jag väljer Håkan eftersom jag föredrar hans musik.

 

- Nirvana eller Johnny Cash?

 

– Jag lyssnar helst på Nirvana.

 

- Madonna eller Kate Bush?

 

– Madonna, mängder av grymma låtar.

 

 

- The Beach Boys eller Led Zeppelin?

 

– Led Zeppelin, som jag faktiskt lyssnar på mycket idag.

 

- Pink Floyd eller Tom Waits?

 

– Jag har inte så bra koll på någon av dom, men jag väljer Pink Floyd, för rosa är väl kul.

 

- Oasis eller The Cure?

 

– Oasis, ett av mina favoritband från förr.

 

 
Källa och orginalintervju http://www.popklikk.no/musikk/hot-hottesen/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0