Jag köade utanför affären i Kista när Lejonkungen skulle släppas på VHS

Darin och jag skulle kunna starta en hiphop-kollektiv vilken dag som helst så farliga som vi ser ut.
 
Darin? Dääääärin?
Herregud, hur ska det uttalas? Ska min småländska få styra eller ska det låta som att det är Tony Irving som pratar och kalla honom för Dääääärin?
Till slut mailade jag hans skivbolag och frågade för det finns inget värre än att inleda en intervju och uttala namnet fel på personen i fråga.
Jag fick svaret – Darin.
 
Två sekunder in i vår intervju inser jag att det inte hade spelat någon roll egentligen för mannen framför mig – ja, jag säger mannen för pojken som tävlade i Idol har blivit en man – var så otroligt avslappnad med glimten i ögat att jag utan vidare hade kunnat fråga honom själv om han vill heta Darin eller Dääärin i vår intervju.
 
Att det är hela 10(!) år sedan Darin släppte sin första låt ”Money for Nothing” känns overkligt när vi sitter på ett café på Gärdet och pratar för det känns som igår han var 17 år fyllda och gick rakt igenom tv-rutan på Idol och charmade ett helt land med sina mörka ögon och busiga uppsyn.
 
Att ha förlorat finalen till Daniel Lindström kan ha varit det bästa som hänt denna unga talang för där vinnaren detaljstyrs in i minsta detalj fick Darin chansen att själv växa och hitta sitt sound, om än på vingliga Bambi-ben och nu har han tagit nästa stora steg och släppt låten ”Ta mig tillbaka” som är titelspåret från vad som kommer vara en skiva helt på svenska.

– Jag har aldrig skrivit på svenska tidigare och det känns automatiskt som att det blir ett mer moget sound.
Efter ”Så mycket bättre” upptäckte jag hur kul jag tyckte det var att sjunga på svenska. Jag var ute efter den där organiska känslan så därför är allt inspelat live på en och samma gång, allt utom sången, 
berättar Darin.
Vi spelade in i Atlantisstudion vid Sankt Eriksplan och lyckades få till det där 60-70-tals soundet som jag gillar så mycket.
 
 
Jag inspireras mycket av Mamas and Papas och Turtles, berättar Darin och sjunger en trudelutt för mig innan han fortsätter förklara känslan han var ute efter.
- Jag hade hela tiden hela kostymen för låten i huvudet och visste hur jag ville att det skulle bli och gitarrslingan inspirerades av” Jolene” av Dolly Parton.
 
 
Att vara så pass ung som Darin ändå är med sina blott 27 år gammal och släppa en nostalgisk låt om gamla tider kan tyckas konstigt för en del men Darin förklarar det så här;
– Jag har precis gått över den där gränsen och jag tror inte att vi tänker på det. Vi har varit med om en stor revolution, bara det här med internet, det fanns ju inte när vi var små och det är lite sjukt att tänka på. Vi hade inte datorer, vi hade inte mobiltelefoner. Man cyklade runt och knackade på hemma hos folk och frågade om man skulle leka, spela 8 bitars till exempel..
 
 
Han har själv aldrig köat utanför en skivbutik trots att han sjunger om minnet att få sin allra första skiva men däremot berättar han hur han köade för någonting helt annat och kan inte låta bli att skratta;
– Ja, jag stod och köade utanför affären i Kista när Lejonkungen skulle släppas på VHS. Det var stort!
 
 
Att vara musiker och låtskrivare är ett speciellt och krävande jobb, berättar Darin och fortsätter beskriva processen att byta språk från engelska till svenska;
– Det var svårt att ta beslutet att skriva på svenska. Det var ett stort steg att sitta ner och skriva och jag visste inte om det var bra eller inte först men efter att ha spelat upp det för några vänner och lite folk jag jobbar med så fick jag jättebra respons på det men jag sätter ändå enorm press på mig själv.
 
 
Enligt sig själv brukar han ha en bra känsla för när det är dags att säga stopp och vara nöjd men inte riktigt den här gången kryper det fram.
– Jag vågar knappt säga hur många mixar vi gjorde ”Ta mig tillbaka” men jag tror vi gjorde runt 30 mixar tills jag var nöjd.
 
 
Men nöjd blev han, den där Dääärin och det SKA han vara.
”Ta mig tillbaka” är enligt mig den i särklass bästa, svenska låten som släppts i år och jag undrar vad som skulle kunna slå den..
 
 
 
/Camilla Gervide 
 
http://www.camillagervide.com/2015/04/jag-koade-utanfor-affaren-i-kista-nar-lejonkungen-skulle-slappas-pa-vhs-darin/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0