Darin bjuder på världspremiär: ”Jättekul att ha den just på Allsång på Skansen”

 
Darin allsångsdebuterade för tio år sedan i år. Det ska firas! I det fjärde programmet av Allsång på Skansen ställer världsartisten till med premiärkalas – publiken på tisdag blir den första någonsin som får se och höra hans nya singel ”Juliet” på en scen. ”När jag skrev den, så pratade vi i teamet om att det vore jättekul att ha den just på Allsång på Skansen”, säger en nöjd Darin till svt.se/allsang.
 
Darin har hittat ett speciellt sätt att komma i allsångsstämning på – att spela brännboll med programledaren för Allsång på Skansen. Han tillbringade en av sina få lediga sommardagar med att medverka i en brännbollsturnering, med Petra Marklund i samma lag, två veckor före sin allsångsmedverkan.
 

Hur skötte hon sig?

– Hon var bra. Inte bäst, men hon var bra, säger Darin med glimten i ögat och fortsätter:

 

– Jag är väldigt bra. Jag tittar inte så mycket på sport, men jag gillar att köra själv. Jag är väldigt tävlingsinriktad. När jag var yngre tog jag alltid det platta racket, jag var jättedålig på brännboll då, men jag har blivit bättre. Det finns hopp för alla som kör med det platta racket!

 

I övrigt har Darin Zanyar inte många semesterdagar i sommar. Får han drömma, skulle han gärna tillbringa en ledig dag på stranden. Men inte bland solslukarna på sanden, utan i vattnet – gärna hela dagen och tills fingrarna blir skrynkliga som russin. Men just nu kommer arbetet före.

 

 

När svt.se/allsang får en pratstund med världsartisten, är han mitt uppe i att redigera en uppdaterad version av musikvideon till ”Nobody knows” i Trollhättan, som tidigare spelats in i Singapore. Tre år efter att låten släpptes i Sverige, har den nu även släppts i Asien. Han har startat egna skivbolaget Dex Music, och är dessutom aktuell med tvåfaldigt platinabelönade ”Ta mig tillbaka”, samt nya låten ”Juliet”, som faktiskt släpps samma dag som han gör sitt femte allsångsframträdande

 

 

– När jag skrev den, så pratade vi i teamet om att det vore jättekul att ha den just på Allsång på Skansen. Så det känns jätteroligt att det blir första gången som jag framför den just där.

 

På vilket sätt känns ”Juliet” så allsångsvänlig?

– Den är trallvänlig, väldigt somrig, glad och, ja, en sommar- och kärlekslåt som handlar om Romeo och Julia i en modern tappning. Det är alltid speciellt att köra en låt första gången. Det blir ju två låtar på svenska (”Ta mig tillbaka” och ”Juliet” reds. anm.), vilket är en ny grej som jag gör. Det är en ny stil, ett nytt språk, mycket fokus på hur musiken låter live, så det är roligt att göra den här typen av låtar efter som de kommer fram så bra just live tack vare alla organiska liveinstrument.

 

Hur kommer det sig att du har bytt språk från engelska till svenska?

– Det är något som jag har velat testa länge och som triggades efter ”Så mycket bättre”. Just att skriva tog sin tid, vilket nog var bra annars hade det inte blivit de här låtarna. Albumet tog två år att skriva fullt ut. Jag märkte att texten blev självbiografisk, vilket inte liknar något jag skrivit tidigare. Jag har aldrig gjort en låt som bygger på en ”story” heller, som Juliet gör, så det blev mycket nytt säkert för att jag skrev på svenska. 

 

Vilket är ditt absolut största ögonblick från din karriär?

– Det måste vara nu. Mycket på grund av att jag startade mitt eget skivbolag och kunde ta in de jag ville jobba med och sådana som jag verkligen klickar med. Vi är ett dreamteam. Jag påverkas av hur jag mår, och då är det viktigt vilka jag jobbar med. Ja, det är en fantastisk resa just nu och särskilt med den här skivan (”Fjärilar i magen” reds. anm.). Den är väldigt nära och utelämnande och är mer den riktiga Darin.

 

 

http://www.svt.se/allsang/darin-bjuder-pa-varldspremiar-jattekul-att-ha-den-just-pa-allsang-pa-skansen

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0