Darin - Veckorevyn

 
 
Hört på stan: Darin sålde sin tandställning till ett fan
 

2004 deltog Darin Zanyar i den allra första säsongen av IDOL. Tio år senare hyllade programmet honom genom att låta deltagarna tävla med enbart Darin-låtar. Han har släppt sex album och haft otaliga singlar på topplistorna. Nu är han tillbaka efter två års tystnad, och har börjat skriva låtar på svenska för första gången. 
 
Hur ser den offentliga bilden av dig ut?
 
- Jag tror att den har ändrats väldigt mycket eftersom jag har haft så många olika stilar. Jag började med truckerkeps och tandställning, sedan blev det militärjacka, laser och klubb i och med Step Up. Den tredje skivan blev med fashion: kostym, slips och fixad frisyr. Den fjärde plattan släpptes när jag bodde i Berlin och var lite mer urban r&b. Lovekiller plattan var arenarock med pimpade scenjackor. Nu är både min stil och musiken mer organisk och avslappnad. 
 
Har du känt dig hemma i alla de här stilarna?
 
- Ja verkligen. Jag har alltid gått på magkänslan när det gäller kläder och musik. Ända sedan jag började karriären som tonåring har jag velat och fått bestämma själv. Jag är väldigt envis av mig. 
 
Är du perfektionist?
 
- När det gäller musiken, ja. Då är jag inte klar föränn jag är hundra procent nöjd. Jag vill att mina album ska bli bra, speciellt det jag jobbar med nu eftersom det är det första albumet jag gör helt själv. Låtarna är på svenska och mycket mer personliga och självbiografiska än något jag har släppt tidigare. 
 
Berätta om det konstigaste ryktet du har hört om dig själv!
 
- För sex år sedan fick jag höra att jag brukade cykla runt i Råcksta med en grön hjälm. Jag hade inte ens en cykel då. Det är någon annan ni har sett! Jag tyckte att det var jätteroligt. 
 
Du har ju varit en del romantiska rykten också, att du var tillsammans med Rebecca Simonsson och Maja Ivarsson till exempel. Hur är det?
 
- Ja, det har varit en del romantiska rykten. Det är inte som att jag strävar efter att det ska skrivas om en massa romantiska grejer liksom. Man får ta det för vad det är. 
 
Men hur har det påverkat dig?
 
- Jag vet inte, jag försöker undvika att läsa allt som skrivs. Jag har svårt för att släppa in människor som jag inte känner. Jag har ganska svårt för att berätta privata saker för folk jag inte känner väl och håller gärna sådant för mig själv, eller berättar för mina bästa vänner. 
 
Det gick ett rykte om att du hade dött i en bilolycka!
 
- Jag har bara svaga minnen av det där, men det var någon gång runt 2005-2006. Det var knäppt. Men man får vara förberedd på sådant när man är en offentlig person. 
 
Finns det något sätt man kan undvika rykten, tror du? 
 
- Alltså, nej, det går inte att kontrollera. Det är ju inte jag som skapar ryktena, det är ju andra. 
 
Det finns ett rykte om att du har sålt din tandställning till ett fan för flera tusen kronor...
 
- Haha, nej, det stämmer inte. Min mamma hittade faktiskt den för några veckor sedan. Jag trodde vi hade slängt den, men den finns kvar. Så där har vi beviset. 
 
Ditt skivbolag heter Dex Music, vem kallar dig för Dex?
 
- Mina vänner! Det har varit mitt nickname jättelänge. Jag brukade kolla på serien Dexters Laboratorium när jag var ung, så Dex blev en förkortning av Dexter. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0