Being Blogged - Darin tar oss tillbaka

Av alla artister som på något sätt slagit igenom via Idol, är det svårt att nå den nivå och status här hemma i Sverige som Darin Zanyar.
 
Den nu 27-årige artisten slog igenom i Idols första säsong 2004, där han trots enorm populäritet kom på andraplats och fick se sig slagen av Daniel Lindström. Men andraplatsen till trots, tog det inte lång tid innan den blev klart att Darin var den större artisten av de två, och hans karriär började i raketfart med debutalbumet The Anthem.

En resa som nu resulterat i sex studioalbum, en fjärdeplats i Melodifestivalen 2010 med låten You’re out of my life samt att han var med i 2012-års säsong av TV4-programmet Så Mycket Bättre.
Det var under Så Mycket Bättre som Darin fick ta emot folkets kärlek på allvar när han gjorde magiska versioner av Magnus Ugglas klassiker Astrologen, samt skapade en dansgolvshit med Olle Ljungströms En apa som liknar dig.

Många – inklusive mig – undrade varför inte Darin sjungit på svenska tidigare. Han gjorde det ju så bra, och lyckades med att behålla sitt speciella uttryck även här.
Därför var det ändå lite förvånande att Darins nästa platta var på engelska – och hette Exit. Men det visade dig att det fanns en baktanke med både titeln och skivan.

”Hela Exit-projektet var som en summering av det jag gjort upp till den skivan, så det var därför jag gav den namnet Exit. Jag ville avsluta den eran och musikstilen. Sedan visste jag inte exakt vad jag ville göra efteråt, men jag visste att jag ville göra något nytt.”
 
 

-Var inte reaktionerna från Så Mycket Bättre en bra indikation vart du borde gå?

 

”Det kändes ju väldigt bra och jag vart ju överraskad att det funkade såpass bra på svenska. Men det var inget jag själv hade tänkt på. Allt blev ju så annorlunda i och med att det var på ett helt annat språk, och samtidigt mer personligt om det är på ens egna språk.”

 

-Du hade sagt då att du inte var så bra på att skriva på svenska, eller i alla fall inte helt säker på att göra det.

 

”Jag hade ju inte skrivit på svenska tidigare, så jag visste helt enkelt int om jag kunde göra det.
Jag trodde att det skulle vara svårare än att skriva på engelska. Men när jag väl började skriva flöt det på väldigt bra. Sedan visste jag inte om det jag gjort var bra eller inte, haha.
Jag spelade upp det jag skrivit för folk för att få en bekräftelsen på att det lät bra, så efter det kunde jag spela in mer. Man vet ju inte själv om man inte gjort det tidigare. Visst, det kändes bra, men det var det svårt att veta.”

 

Darin fick kontakt med David Lindgren Zacharias och Ollie Olsson när han jobbade med en hyllningsplatta till Ted Gärdestad som de två herrarna producerade. På skivan framförde Darin Öppna din himmel från Gärdestads album Upptåg.


”Vi spelade in i Atlantis-studion och jag var lite sugen på att spela in mer där. Så efter det började jag skriva med David och Ollie. 
Vi hade två väldigt bra veckor då vi skrev de flesta av låtarna.”

 

Foto: Daniel Grizelj 
 
 
Första smakprovet som släpptes med Darins egenskriva material på svenska blev Ta mig tillbaka, där han sjöng om tiden han fick sin första skiva med Michael Jackson och hur han spelade TV-spel.
 

-Det första jag jag tänkte när jag hörde Ta mig tillbaka var att det lät väldigt mycket Simon & Garfunkels The Sound of Silence.

 

”Ja, jag har lyssnat en hel del på dem, så det speglar sig i musiken kan jag tänka mig.
Men det kändes så naturligt när vi skrev den. Jag skev låten tillsammans med David och Ollie, där den ena satt med gitarr och den andra med keyboard. Sedan satt jag och skrev text och melodi.”

 

Darin berättar att han denna gång dragit åt det mer organiska hållet.
Musiken är kraftigt influerad av den singer- songwriter pop som fanns på 60- och 70-talet, men även nutida artister har fått sätta färg till ljudbilden. Han rabblar bland annat upp artister som just Simon & Garfunkel, The Mamas & The PapasBombay Bicycle Club och José Gonzalez på frågan om vad han lyssnat på under arbetet med skivan.

 

-Såg på Facebook att ni höll på att spela in en video till Ta mig tillbaka. Berätta lite om den.

 

”Det blir en cool video som är regisserad av James Velasquez som även varit med och dokumenterat i studion, så då kändes det naturligt att han skulle göra videon. Han spelar ju in film i vanliga fall, så det var kul att han ställde upp att även göra en video.”

 

-Du har ju skrivit lite för andra artister. Hur känner du för att jobba mer som låtskrivare eller producent för andra?

 

”Jag har inte gjort så mycket av det egentligen. Det är mer att jag skrivit låtar som inte passat mig stilmässigt, men som fortfarande är jättrebra låtar. Det var det som hände med låten till Shayne Ward och Isac Elliot som fick en låt förra året, för att de passade dem bättre.
Men jag skulle lätt kunna tänka mig att göra mer av det, för det är kul.”

 

-Nu är du inne på ditt elfte år som artist. Vad är du mest stolt över i din karriär?

 

”Det är nog hela den här processen när man är kreativ. Det är lite det som är kärnan till det, att jag gillar musik och skapar musik. Att målet alltid är att komma på nya saker och nya låtar man inte gjort tidigare.”

 

Darin släpper videon till Ta mig tillbaka inom de närmaste dagarna, och släpper sitt nya album till hösten.

 

 
/Johan Alexed 
 
http://beingblogged.se/2015/03/darin-tar-oss-tillbaka-intervju/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0