Darin - Intervju Musikplats Stockholm P4

 
 
 
För ett par år sedan kände Darin att det var dags för något annat. Förra albumet kallade han därför Exit, som ett tecken på att det var tid att gå vidare. I Musikplats Stockholm berättar Darin om den nya vägen.
 

Darin slog igenom 2004 i samband med första omgången av teveprogrammet Idol i Sverige. Den unga talangen från Stockholm kom tvåa i den stora talangtävlingen och spåddes en lysande framtid. Under åren har Darin radat upp hits som klippta och skurna för en internationell karriär. Men med albumet Exit, som släpptes 2013, tog Darin farväl av sin gamla stil.

 

-Jag visste redan då att det var slutet på den stilen, säger han.

 

Vändningen kom till viss del efter hans medverkan i Så mycket bättre 2012 då han bland annat tolkade En apa som liknar dig (Olle Ljungström) och Astrologen (Magnus Uggla). Hans versioner fick en enorm respons och framgången fick Darin att börja fundera på svenska texter till sin musik.

 

-Jag kände att jag ville testa att skriva på svenska. Men det var viktigt att det skulle bli rätt. Jag lät folk omkring mig lyssna och tycka till, det är stor skillnad på att skriva på svenska och engelska.

 

Nya singeln Ta mig tillbaka är Darins första på svenska och beskriver hans uppväxt i Stockholm i en tid då inte tekniken på samma sätt var en del i våra liv.

 

-Idag sitter man och kollar i telefonen och en timme känns som fem minuter. Man utnyttjade tiden mer förr. I låten gör jag en nostalgisk tillbakablick på tiden innan all teknik kom.

 

Efter lång tid på stora skivbolag bestämde sig Darin härom året för att gå sin egen väg. Han startade eget och ger nu ut sin musik på egen hand och pekar på större frihet. Nya albumet är inspelat i legendariska Atlantis-studion (tidigare Metronome-studion) i Vasastan där storheter som Cornelis Vreeswijk, Fred Åkerström, Pugh Rogefeldt och Ted Gärdestad gjort många av sina klassiker. 

 

-Jag spelade in en Ted Gärdestad-låt i Atlantis-studion förra året till en hyllningsplatta och kände att där vill jag vara.

 

Plattan som Darin spelat in med gammal analog teknik på Atantis släpps i höst och förväntningen är stor bland fansen. Till alla fans utomlands funderar han på att göra en engelsk version av Ta mig tillbaka.

 

-Jag funderar på det. Det kanske blir så, säger han i Musikplats Stockholm.

 

 
 
  http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=103&grupp=18458&artikel=6128100
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0