Darin ut på turné – naknare än någonsin

 

Foto: Mia Carlsson

 

Det är en mer öppenhjärtig Darin som ger sig ut på turné.

Men det var en process att få de nakna texterna på pränt.

– Jag har inte gjort det förr, säger han till Nöjesbladet.

 

 

”Så mycket bättre” födde suget efter att skriva på svenska.

Det är en ny Darin som möter fansen på nya skivan ”Fjärilar i magen” som kom i höstas, och på turnén som drar igång på Cirkus i Stockholm på tisdag.

Och nog var det process att locka fram den nya öppenhjärtiga sidan.

– Det är mer personligt, det är så mycket av texterna som är det som surrar i mitt huvud och som jag inte skrivit ner tidigare. Jag testade först med denna singeln ”Lagom” från albumet. Jag skrev på engelska först och översatte sedan till svenska, och det flöt på. Jag har inte gjort det förr så jag visste inte hur det skulle låta, men jag fick positiva reaktioner så jag fortsatte, säger han till Nöjesbladet.

 

 

Sålde guld

 

 

Albumet sålde snabbt guld, en fin succé på det egna skivbolaget.

– Då blir det så klart ännu roligare när man lagt ner sin själ i allt, med personliga texter och att man gör allt själv. Då blir det ännu roligare när folk gillar det.

Turnén blir första gången han ställer sig öga mot öga framför publiken med de nakna texterna.

– Det känns spännande, jag kommer köra några av de gamla låtarna också, jag har plockat några personliga favoriter, inte bara de stora självklara låtarna. Men jag gör dem i ny tappning så att de går ihop med den nya stilen.

Texterna ligger närmare, men även produktionen har gjort helt om. Till vad Darin själv beskriver som mer ”organiskt”.

– Vi har spelat in allt med liveinstrument, inte lika mycket syntar och program som tidigare, även bilderna är fotade i skog och natur. Konserterna ska vara i samma andra, det ska kännas nära.

 

 

Foto: Björn Lindahl

 

Lanseras i Asien

 

 

Parallellt med den nya svenska stilen, som fått fina recensioner, fortsätter Darin lanseringen i Asien.

Men det är ingen diva som kuskar runt, tio år efter andraplatsen i TV4:s ”Idol”. Darin är ödmjuk och fåordig.

Ridern, kravlistan till arrangörer inför varje konsert, är modest: vatten, handdukar och energidryck.

– Som ett internt skämt hade vi prinsesstårta på ridern under förra turnén. På första stoppen fick vi det. Sedan kände vi att det var för mycket, så vi tog bort det.

 

 

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article22205408.ab

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0