Aktivism, hångel och Darin inviger Stockholm Pride

Aktivism, hångel och Darin inviger Stockholm Pride

Imorgon invigs Stockholm Pride med pompa och ståt. Stockholm Prides seminarie-
och kulturcenter Pride House kickar igång årets festival. Klockan 11.00 arrangeras
ett aktivistiskt masshångel på Sergels torg - i sann politisk anda i kampen om att ta
tillbaka det offentliga rummet.

- Hångelmanifestationens politiska budskap visar på den begränsande möjlighet
som finns för att offentligt kunna hångla med vem eller vilka man vill. På detta sätt
vill vi belysa de konsekvenser som heteronormen får i människors vardag,
säger Lovise Brade Haj och Pär Wiktorsson, verksamhetschefer Pride House.

Efter manifestationen invigningstalar Gunilla Edemo, upphovskvinnan till
queerpedagogik samt organisationen Arabiskt initiativ som jobbar med att skapa
en röst och mötesplats för arabisktalande hbtq-personer. Det hela avslutas med att
en stor regnbågsflagga kastas ut över Kulturhusets fasad för att symbolisera starten
av årets festival.Sedan slås portarna upp till de över 200 programpunkter som
kommer att fylla Kulturhuset och Stadsteatern under dagarna fem.

Klockan 19.00 smäller den stora Invigningsgalan igång. Gratis inträde gäller på det
nya verksamhetsområdet Pride Garden i Kungsträdgården, där stockholmarna bjuds
på en show med bland andra Darin, Marit Bergman, Detektivbyrån, Lill-Babs och de
två invigningstalarna Sandra Dahlén och Magnus Betnér.

- Jag känner stolthet inför att inviga Nordens största Pridefestival. För mig är detta
en viktig symbolisk handling för alla människors lika värde och rätt, säger Darin.

Årets tema [Hetero] fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella,
bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur
den påverkar samhället i stort.

LÄNK


Kommentarer
Postat av: Moa :)

Håller med Darin, helt klart!!

Alla är lika mkt värda, och därför fattar jag inte varför hela jävla bron var avstängd bara för att kungafamiljen skulle till skansen den dagen Darin också uppträdde där!?

Hur var det nu med alla människors lika rätt??

Jaa.... det kan ju kungafamiljen svara på!!!!

2009-07-26 @ 23:04:40
Postat av: jasmin

Jag tror jag såg dig på pride festivalen om jag inte såg fel. :P

Hade du svarta pumps, jeans, svart jacka och långt, vågit, brunt hår? :D

Sorry för att jag stirrade så mkt, men jag ville se om det var du ;P hahah XD (nej vi har inte träffats förut;))

2009-07-27 @ 23:05:25
Postat av: Bloggen om Darin

Svar till Jasmin :



Hehe okej ja det låter helt rätt in på beskrivningen :P Ehm de gör inget att du stirra för jag tror inte jag såg dig :S Kram

2009-07-27 @ 23:19:16
URL: http://darinzanyarblogg.blogg.se/
Postat av: jasmin

Hahah okej :P Tur det! Kan hälsa nästa gång jag ser dig ;) Ska du se Darin på grönan den 8e? :) I så fall kanske vi ses ;P Kram

2009-07-27 @ 23:50:17
Postat av: Bloggen om Darin

Svar till Jasmin :



Okej, ja det har jag planerat att jag vill gå på :) Men jag vill inte ha värsta diskutionen här. Bloggen är inte tänkt till att vara personlig. Hoppas du förstår. Kram

2009-07-28 @ 00:07:47
URL: http://darinzanyarblogg.blogg.se/
Postat av: jasmin

aa okej, jag förstår ;)

2009-07-28 @ 00:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0