Darin - "Jag har kommit över min ålderskris"

 

Ångest, viktras och ålderskris. Darin har lämnat en tung period bakom sig.
För Allt om Stockholm berättar han om det som fick honom att bryta mönstret och bli stolt.


– Det kändes som att det inte bara handlade om mig, säger Darin.

 

Darin Zanyar sitter i en fåtölj på skivbolaget, lyssnar på John Mayer på hög volym och bläddrar i en tidning. Omslaget pryds av hans eget ansikte. När vi tittar på bilderna i reportaget kan jag inte undvika att kommentera över hur självsäker han ser ut nu för tiden. Framförallt...äldre.

– Det är för att jag har tredagars skäggstubb där, då ser jag inte ut att vara 20, skrattar Darin.

Han är på soligt humör. Skäggstubb eller ej - det är mer än ansiktshår som förändrat Darin de senaste åren.

– Jag fick en ålderskris när jag var 24, och kände att nej, nu är jag nära 30. Men ett år senare gick det över, för jag började känna att jag faktiskt gjort bra saker, säger han och ler.

Men vad var det då egentligen som hände?

 

"Spydde av nervositet"

 

2010 ställde Darin upp i Melodifestivalen, och nådde en fjärdeplats med låten ”Your're out of my life”. En hedervärd placering med ett mycket högt pris. I sitt sommarprat i P1 samma år berättade Darin om pressen som tävlingen innebar: viktras och allvarliga panikattacker. 
– Jag vaknade på hotellet av kväljningar och spydde av nervositet varje morgon.
Under en vecka gick Darin ner fem kilo i vikt. Pressen gjorde det svårt att äta. 
– Jag var svag och yr, och var livrädd för att börja kräkas mitt i en intervju eller under repetitionerna, berättade han i "Sommar".

2011, året när han fyllde 24, var det ovanligt tyst kring Darin. Sedan blev det lättare – och så mycket bättre

 

"Har svårt att släppa saker"

 

Darin trummar nervöst i bordet när jag frågar om hur han gjort för att komma ur den jobbiga perioden. Han har inte gått i terapi, men verkar ändå funderat mycket över varför det blev som det blev.

– Jag tänker och vill så mycket samtidigt. Men jag har aldrig fått ångest inför en platta. Det var i Melodifestivalen, en helt annan situation, säger han och vrider på sig.

För helt enkelt har det heller inte varit i arbetet med den nysläppta skivan ”Exit”.

– Att jobba med mixarna, det är ganska avancerade processer. Det är sånt jag har svårt att släppa ifrån mig, säger han.

Men faktum är att Darin faktiskt blivit bättre på våga.

 

"Jag var inte nöjd"

 

Darin visste redan att han var bra. Men det var i succéprogrammet ”Så mycket bättre” som han äntligen fick ett brett erkännande för sin musikalitet. Det var också här han äntligen fick mod att - om än så bara några millimeter – släppa på sitt kontrollbehov.

– Oftast visar jag inte upp saker som jag inte är helt nöjd med, jag är perfektionist. Men under ”Så mycket bättre” kändes det som att det inte bara handlade om mig. Jag ville såklart bli nöjd, men jag ville mest av allt att artisten som gjort låten skulle bli det, säger Darin.

Och det lönade sig att våga ta risker.

– Jag trodde verkligen inte att låten ”Astrologen”, skulle bli så uppskattad som den blev. Jag var inte nöjd med den. Och på ”En Apa som liknar dig” kände jag att ”Shit, det här kanske är för mycket”, för att den blev så hårt producerad. Men min tanke var att göra om den till min stil och inte anpassa mig, säger han.

 

"Mindre dans - mer musik"

 

Darin visar sin Iphone. I den senaste lyssnade spellistan ligger inte bara Justin Timberlake, John Mayer och Lana Del Ray – utan också den egna låten ”Playing with fire”. Darin har lärt sig att bli nöjd. En mycket bra förutsättning när han nu ska ge sig ut på turné med materialet från den nya skivan ”Exit”.

– Jag har ganska mycket energi, jag vet inte var den kommer ifrån, men det är det som gör att jag har orkat de här nio åren. Bara kört på och skrivit låtar, säger han.

 

Vad blir skillnaden mellan den kommande turnén, om man jämför med den du gjorde förra året?

 

– Det blir mindre och mindre dans, och mer och mer musik. Jag vill att det ska låta bra helt live, och har ett grymt band med mig, säger han.

 

När du ser tillbaka på det här året, kan du inte bli sur över att det krävdes att du tolkade andra artisters låtar för att få verkligt erkännande?

 

– Nej. Jag har ju släppt fyra plattor och skrivit jävligt mycket låtar till både mig och andra, men sedan har inte alla haft koll på min musikaliska sida. Så det var skönt att få visa den i ”Så mycket bättre”. Jag kände att ”Vad skönt att jag får visa upp vad jag gjort”, säger han.

Sedan bilderna till det där tidningsomslaget togs har Darin rakat bort sitt skäggstubb. Självsäker ser han ju ut ändå.

 

/ Kristin Rehnqvist [email protected]

____________________________________________________________________________

 

Foto: Kristin Rehnqvist
 
Darin läser om Darin
_________________________________________________________________
 
DARIN ZANYAR
 

Ålder: 25 (fyller 26 i sommar).

Familj: Singel.

Bor: På Östermalm.

Yrke: Artist, låtskrivare.

Aktuell: Med skivan "Exit" och vårens turné, med första spelning på Cirkus 17 april.

__________________________________________________________________________

 

 
Efter intervjun lånade Darin ut sin kaftan till Allt om Stockholms reporter Kristin Rehnqvist. "Jag fick den precis på posten från ett fan i Ukraina. Visst är den schysst?", sa han.
_____________________________________________________________________________
 
DARIN OM
 

Att ladda inför gig:

"Jag brukar chilla med bandet, sjunga upp, hoppa lite. Och så gör vi vågen för att peppa bandet."

Sin raider (kravlista till logen):

"Där står det frukt, chips och godis. Redbull, om jag är trött och öl som jag dricker efteråt med bandet. Det är jätteviktigt att ha med sig bra folk. Vi brukar ses på fritiden också och gå ut ibland."

Påstådda flirten med Maja Ivarsson:

"Vi har inte snackat på skitlänge faktiskt. That's it."

Vad han lyssnar på i mobilen: Se playlisten här.

______________________________________________________________________________

 

DARINS 3 FAVORITRESTAURANGER

Italiano Papa – "De har god mat, och jag älskar mat. Där brukar jag ta carpaccion."

Debaser i Humlegården: "Jag brukar käka deras toast skagen, den är skitgod."

Ljunggren sushi i Brunogallerian: "De har en spicy tuna som de steker och friterar, med en sås till. Åh! Den är god alltså."

 

http://www.alltomstockholm.se/klubbkonsert/article4063228.aos


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0