Darin redo för ett andra genombrott

 

TILLBAKA Darin slog igenom 2004 i Idol. Med ”Så mycket bättre” har han fått ett andra genombrott. På onsdag släpper han sitt sjätte album med personliga texter om kärlek.
–Jag tror tjejerna känner igen sig men jag har inte pratat med de jag sjunger om, säger Darin.

 

I tisdags gjorde Darin ett showcase på Elverket i Stockholm med några inbjudna gäster. Tre låtar framfördes och än en gång blev det klart att Darin har en bra röst.

 

Just i dansgenren framgår det inte alltid hur bra någon sjunger för att det grejas och blippas för mycket med ljudet och den genuina rösten produceras bort.

 

–Ja, så är det med sådan typ av musik, instämmer Darin.

 

Kan du tänka dig att göra en skiva i en annan genre, mer akustisk?

 

–Ja, det är inte omöjligt. Jag lyssnar på all typ av musik så vi får se.

 

Vad lyssnar du på?

 

–Modern klassisk musik, reggae, pop, soul och alternativ smal musik.

 

När vi ses dagen efter spelningen ser han lycklig ut. Han är fortfarande förvånad att det blev en sådan uppståndelse av ”Så mycket bättre”. När han fick frågan om att vara med tackade han ja direkt.

 

–Jag ville visa vad jag kan musikaliskt och vem jag är idag.

 

Är ni så nervösa när ni ska sjunga som det framställs?

 

–Ja, det är en helt annan situation jämfört med att gå upp och köra ett vanligt gig med egna låtar. Här sitter personerna som skrivit låtarna framför en. Då vill man göra det extra bra. Jag visste inte hur Olle Ljungström skulle reagera när jag gjorde ”Apan” extremt klubbigt, housigt och modernt. Innan jag åkte dit var jag orolig för att deltagarna inte skulle klicka. Det kändes som första dagen i skolan.

 

När de två första programmen sändes var han fortfarande kvar i Los Angeles där den nya plattan spelades in.

 

–Det var först när jag kom hem som jag insåg hur stort det var. Att låtarna spelades överallt.

 

Hans tolkningar av Olle Ljungströms ”En apa som liknar dig” och Magnus Ugglas ”Astrologen” hamnade i topp på Spotify, Itunes och singellistan.

 

Det skrevs dessutom spaltkilometer om flörten med Maja Ivarsson i The Sounds. Var de ett par eller inte? Rubrikerna skrek: ”Här dejtar de – i smyg” och ”De såg ut att vara kära”.

 

–Vi är bara vänner men hon är en råskön person, säger Darin idag.

 

Så det var inte den stora kärleken?

 

–Nej.

 

I ”Så mycket bättre” började Darin gråta inför kamerorna när han pratade om sina föräldrars flykt från Kurdistan och Iran-Irak-kriget i slutet av 1970-talet.

 

–Jag tänkte ”Kom igen! Nej!” men så kom tårarna. I efterhand känner jag att det var bra att släppa ut känslorna. Det mina föräldrar varit med om påverkar mig hela tiden och jag tänker att jag har det väldigt bra och inte tar något för givet. Vi pratar mest svenska hemma men switchar till kurdiska då och då. Det blir ett blandspråk som bara vi fattar, haha.

 

På nya skivan sjunger Darin mycket om kärlek. Jag gör en kort sammanfattning av vad texterna handlar om och lägger lite osäkert fram det för honom: ”Playing with fire” om att det tänder till som fan, ”Before I pass out” om att tjejen blir snyggare ju mer du dricker, ”Surrender” om en tjej som varit med en annan men nu ska du äntligen våga berätta vad du känner, ”What’s it like” om hur det är att vara kär, ”F your love” om att lämna någon, ”Check you out” om att spana in en tjej och hjärtat slår vilt, ”Same old song” om när det är över, ”That love” om att älska och inte få nog och ”Nobody knows” om att ingen vet vad kärlek är.

 

Darin skrattar och säger att jag har rätt. Delvis i alla fall.

 

–Det var väldigt bra! Även om det finns mycket att tillägga. Texterna är ganska personliga. ”Playing with fire” är mer sexig och dansant medan ”Surrender” har en djupare text om ett längre förhållande.

 

På Arlanda finns en stor skylt på Darin, tillsammans med många andra svenska kändisar. ”Welcome to my hometown, Darin, artist”, kan man läsa. Det sägs att Darin brukar ta en bild på sig själv varje gång han går passerar.

 

–Nej, jag har gjort det två gånger. De som gick förbi tyckte det var kul och skrattade lite.

 

På debutplattan ”The anthem” efter ”Idol” jobbade Darin med Max Martin och Redone. Hans tandställningsleende syntes överallt och Robyn-låten ”Money for nothing” låg etta.

 

–Utan ”Idol” tror jag inte jag hade slagit igenom lika stort. Men det var ju första säsongen och en helt ny grej.

Ålder: 25 år.

Familj: Mamma, pappa, storasyster.

Flickvän: ”Nej, jag är singel.”

Bor: Stockholm.

Aktuell: Nya albumet ”Exit” släpps på onsdag. Tre konserter i Stockholm, Göteborg och Malmö 17–19 april.

Några hits: ”Money for nothing”, ”Step up”, ”Want ya”, ”Breathing your love”, ”You’re out of my life”.

Om Melodifestivalen: ”Inte nu. Vi får se i framtiden.”

 

http://www.svd.se/kultur/darin-redo-for-ett-andra-genombrott_7863366.svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0