Expressen "Jag förstod att det var något fel"

HITTADE HEM. För två år sedan tappade Darin all lust till musiken. Under sju månader sjöng han inte en ton. Men han hittade vägen tillbaka och släpper i dag ett nytt album. Foto: Tommy Pedersen
 

Darin Zanyar är större än någonsin efter succén i "Så mycket bättre" och nu släpper han eget album som ska slå utomlands.

Men här berättar sångaren om den sju månader långa krisen då han slutade sjunga helt. Istället begav han sig ut i världen och dök med hajar i Brasilien.

- Jag undrade hur lång tid det skulle ta att få tillbaka energin som får mig att älska musik, säger han.

 

Darin Zanyar, 25, är tillbaka med albumet "Exit".

Albumet, som släpps i dag, är eldprovet efter vinterns succé i TV4:s "Så mycket bättre".

Vägen hit har varit lång och krokig. I april 2012 skulle Darin ha släppt en skiva - men han ställde in den i sista stund.

- Jag kände att den helt enkelt inte var tillräckligt bra, säger han.

Skivan hade föregåtts av en svår kris - under sju månader sjöng Darin inte en ton.

- Jag slutade sjunga. Jag hade ingen lust. Jag sjöng inte, varken när jag var hemma eller på fritiden. Jag förstod att det var något fel, säger han.

Det var februari 2011 och Darin bestämde sig för att ta en paus - från allt. Han sparkade hela sitt management och gav sig ut i världen.

 

Ville stå på egna ben

 

- Jag hade precis fyllt 23 och kände att... att jag behövde växa upp. Under min uppväxt var det annorlunda. I tonåren hade jag alltid människor runt mig som kunde hjälpa till. Så jag kände att jag ville ta tag i mitt eget liv. Både privat och jobbmässigt, säger han.

Han skötte karriären på egen hand.

- Jag fick prova på att ta hand om min karriär själv. Jag bokade möten i Tyskland, Sverige och Finland. Fixade kontrakt. Hade möten med mina advokater. Det var skönt att känna att jag kunde klara det själv.

 

Reste runt i världen

 

Det kringflackande livet förde honom bland annat till Portugal, Brasilien och USA.

- Där tog jag dykarcertifikat och hajkade i djungeln, gjorde galna grejer. Dök där det fanns stora stingrockor och hajar. Sköldpaddor och delfiner, säger han.

Samtidigt bar han på en ständig oro för när hans lust till att skapa musik skulle återvända, om den skulle återvända.

- Jag undrade hur lång tid det skulle ta att få tillbaka energin som får mig att älska musik. Nu när jag är hemma sjunger jag hela tiden, lyssnar på musik, tänker på konserter. Då fanns det inte. Ingen glöd, säger han.

En dag märkte han att han satt och nynnade när han lyssnade på musik på sin Ipad.

- Det var den där lugna gitarrlåten "Honey and the moon". Plötsligt märkte jag att jag sjöng med.

 

http://www.expressen.se/noje/jag-forstod-att-det-var-nagot-fel/

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0