Så laddar Darin för Eurovisonshowen

Foto: Niclas Tilosius
 

 

MALMÖ. Sångfågeln Darin, 25, har miljoner skäl att jubla.

På torsdag kväll tar han över Eurovisionscenen och når ut till miljoner tv-tittare över hela Europa.

– Jag är inte så nervös, men det kommer nog, säger han.

 

 

Darin har just kommit med flyget från Stockholm och tar emot Kvällsposten för en intervju i Malmö arena. Han ler sitt karismatiska leende och avslöjar inte med en min att schemat är späckat, bara minuter återstår tills han ska göra sin första repetition i mellanakten under den andra semifinalen i Eurovision på torsdag kväll.

– Jag gillar när det är stressigt och mycket grejer på gång, då blir det lättare att koncentrera sig, säger popstjärnan Darin Zanyar som slog igenom i talangjakten "Idol" på TV4 2004.

 

"Hedersuppdrag!"

 

Uppdraget att ställa upp som mellanakt i semifinalen spikades så sent som förra veckan. Darin berättar att han inte behövde någon betänketid över huvudtaget.

– Nej, nej, det här är ju hur stort som helst. Ett hedersuppdrag!

Under showen ska Darin framföra två av sina låtar. Dels den egna favoriten "Nobody knows", dels nyskrivna "So yours".

– Det är verkligen häftigt att kunna nå ut till så många människor med min musik. Sett till antalet tittare är det här det största jag har gjort!

 

Darins eget knep

 

Förutom att vara med i Eurovision har popstjärnan fullt upp planering inför sommarturnén som snart drar i gång men också med uppladdning inför showen på Victoriadagen den 14 juli. Då ska han med bland andra Robin Stjernberg uppträda framför kungafamiljen på Solliden.

Men inte heller gör honom nervös, tvärtom är han hur avslappnad som helst.

– Det är bara roligt, och Victoria har jag träffat tidigare, bland annat skrev jag en låt till bröllopet mellan henne och prins Daniel så det här blir bara bra.

Men det hårda tempot sätter spår och Darin avslöjar att han har sina knep för att orka med.

– Det gäller att sova rätt och äta rätt, annars går det inte. Jag försöker också träna för att hålla formen, jag rör mig rätt mycket på scen och då måste jag ha kondition, säger Darin.

 

Tacos till Eurovison

 

Efter showen på torsdag kväll flyger Darin hem till Stockholm igen. Där kommer han förmodligen sitta omgiven av vänner och titta på Eurovisionfinalen på tv.

– Det är nog det bästa sättet att se finalen, på tv och i sällskap med några schysta vänner. Perfekt käk till det är tacos, säger Darin innan han hastar i väg för att repa in showen som ska charma Europa.

___________________________________________________________________________

 
Darins tre bästa Eurovisionlåtar
 

 • "Euphoria" med Loreen är förstås en av de allra bästa.

• "Waterloo" Abba, det är en riktig favorit när det gäller Eurovision.

• "Fairytale" med Alexander Rybak från Norge som vann hela tävlingen 2009, den är grym.

 

http://www.expressen.se/kvp/sa-laddar-darin-for-eurovisionshowen/

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0