Darin: ”Stort att få tolka Ted”

Darin är en av 16 heta artister som sjunger på nytt hylningsalbum
 
 
 
 

I år är det 50 år sedan Ted Gärdestad debuterade som artist.

Det firar svenska artister genom att hylla honom i ett nytt album. En av dem är Darin Zanyar.

 

– Jag har sjungit hans ­låtar under min uppväxt, både i skolan och hemmet, säger han.

 

Sexton svenska artister hyllar Ted Gärdestads ­musik i ett nytt album, ”För kärlekens skull”. Där gör de ­egna versioner av Gärdestads berömda låtar.

Darin Zanyar, 26, kommer att tolka ”Öppna din himmel”.

– Det är inte en av hans stora singlar, men det kändes som att den passade mig och att jag kunde göra en bra version av den, säger Darin Zanyar.

 

"Speciell sak"

Att tolka legendens ­musik på ett bra sätt kändes viktigt.

– Det är stort, han är en av de största artisterna någonsin i Sverige. Det är en speciell sak att göra, så jag var väldigt fokuserad och gjorde mitt bästa, berättar ­Darin Zanyar.

 

"Musiken lever kvar"

 

Darin Zanyar var tio år när Ted Gärdestad dog men han har ändå starka minnen från hans musik.

– Jag har växt upp med ­låtarna, jag har sjungit dem under min uppväxt, både i skolan och hemma. Hans musik lever kvar, säger han.

Och på skivan finns även några Ted-låtar som aldrig getts ut tidigare.

– Tre av låtarna är outgivna och fanns på ett kassettband med demos som jag hittade när jag städade ur gamla flyttkartonger på ­vinden, berättar Ted ­Gärdestads dotter, Sara Zacharias.

Det är hon som tillsammans med David Lindgren Zacharias och Ollie Olson är initiativtagare till hyllningsalbumet. Och skivan är inspelad på Atlantis Studios där Ted Gärdestad själv spelade in sina låtar.

– Vi ville få till soundet som han hade. Jag sjöng samtidigt som musiker spelade, det var ett annorlunda sätt för mig att spela in på. Hela studioinspelningen var som en ­livespelning, ­säger Darin.

 

Laleh och Salo

 

De andra artisterna som också kommer att hylla Ted Gärdestads musik genom egna tolkningar är: Laleh, Ola Salo, Markus Krunegård, Lisa Miskovsky, Noonie Bao, Håkan Hellström, Bo Kaspers Orkester, Markus Krunegård, Lisa Nilsson, Sara Zacharias, Niklas Strömstedt, Janne Schaffer, Frida Öhrn, Ane Brun, Tomas ­Andersson Wij, samt Pontus & Amerikanerna.

 

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article18948863.ab 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0