Darin Worldwide intervju - "Det finns alltid en mening bakom allting"

Hej Darin, tack för att du givit oss chansen att intervjua dig ännu en gång.
Det är en månad sedan du släppte "Ta mig tillbaka" via Dex Music och introducerade oss till ett nytt sound. Vad fick dig att starta upp ett eget skivbolag?
 
- Jag hade en så klar vision om vad jag ville göra och den var ganska annorlunda mot vad jag gjort förut, så jag ville ta kontroll över allting för att säkerhetsställa att det blev på det sätt som just jag ville. Och det är darför jag bestämde mig för att starta upp mitt egna skivbolag, vilket är ett stort steg och en stor risk, men samtidigt hade jag ångrat mig om jag inte gjort det inför detta projekt, för jag måste alltid följa min magkänsla. 
 
När du kom ut med att din nya singel var på svenska var det en del internationella fans som blev besvikna. Hur som helst, så fort de fick höra låten ändrade de mening. Påtal om det undrar de om "Exit" är ditt sista engelskspråkiga album?
 
- Glad jag blir över att höra det, och nej det är inte mitt sista album på engelska.
 
Du har nyligen spelat in en musikvideo till "Ta mig tillbaka". Vad är konceptet bakom videon?
 
- Jag ville att videon skulle vara ett med texten och musiken till låten, så det finns en magisk men simpel känsla till den, med gamla klipp på mig och saker som jag växte upp med under 90-talet. 
 
 
 
Du spelade in en musikvedo för "Viva la Vida" 2009, av vilket vi bara fått sett ett kort klipp ifrån. Varför bestämde du dig för att inte släppa den?
 
- Jag var inte nöjd med resultatet och den var helt enkelt inte tillräckligt bra, så jag bestämde mig för att inte släppa den. 
 
 
 
I en ett klipp visat på TV Nyheterna spelade du in stråkar till en låt kallad "Lagom", vilket också är namnet på typsnittet använt i "Ta mig tillbaka"s artwork. Planerar du att även döpa albumet till "Lagom"?
 
- Det är inte titeln på albumet men det är den första låten jag skrev på svenska. Det slutade med att den kom med på albumet och den satte även ganska mycket prägel på stilen till hela albumet. 
 
 
 
Förutom det, finns det en mening bakom den nya loggan som du använt dig av till "Ta mig tillbaka"s artwork?
 
- Det finns alltid en mening bakom allting, om du analyserar det ett tag sedan när albumet är ute kanske du kan lista ut meningen bakom både artworken och loggan. 
 
Albumet kommer ut i Septemeber, blir det tidigt eller sent i September?
 
- Datumet är inte satt än, men kommer se till att ni får reda på det. 
 
Både Lovekiller och Exit innehöll 10 låtar. Kommer antalet låtar på detta album vara fler?
 
- Jag har planerat det till att bli fler än 10 låtar, men jag vet med säkerhet när alla låtar är klara. 
 
Innan "Ta mig tillbaka" släpptes delade du med mig av en bild på en bokhylla på Instagram. Du nämde att du letade efter inspiration. Läser du ofta böcker innan du har skrivsessioner?
 
- Jag läser inte böcker så ofta. Jag tittar mer på film och söker fakta om de saker som intresserar mig (historia och språk) online mestadels. Den där bokhyllan ändrade dock energin och atmosfären i det rummet, vilket var rummet där jag skrev de flesta av låtarna. 
 

 
När du släppte "Mamma Mia" gjorde du en stor investering i form av både tid och pengar. De flesta av dina fans väntade sig att du skulle behålla den stilen och släppa ett album kort efter singel släppet. Var det original planen eller hade du redan då tankar på att byta bana?
 
- Mamma Mia var menad att inkluderas i Exit men den blev inte klar i tid till skivsläppet, så jag gjorde klart den senare för jag gillade verkligen den och släppte den sedan som en one-off singel. Jag visste redan då när jag släppte Exit att jag ville göra någonting nytt, därav titeln. 
 
Påtal om "Mamma Mia" ditt framförande under Nationaldagen var enastående. Har du blivit tillfrågad att delta i "Let's Dance"?
 
- Tack så mycket. Det har jag, men är inte säker på om jag skulle vilja delta. Jag har alltid valt att göra saker som med min musik att göra, bortsett från välgörenhet. 
 
 
Du har nyligen gjort en del ändringar i din stil. Vissa artisters framgång är förknippat med sättet de väljer att visa upp sig på inför sin publik, tänk på Conchita Wurst eller Sia, som har valt att inte visa sitt ansikte framför kameran vid uppträdanden. Hur mycket tror du att en artists stil eller sexuella läggning kan influera deras karriär?
 
- Jag skulle inte vilja bygga upp mig själv som artist genom att plantera in en väldigt extrem image i folks huvuden, för tror det skulle bli svårt att ändra den imagen om jag skulle vilja komma ifrån den någon gång. Jag gillar dock att fokusera på min image, för jag vill att den ska gå hand i hand med den musikstil jag gör och det måste vara något jag känner mig bekväm i. 
 
 
 
 
Tack så mycket för din tid Darin!
 
 
 
Översättning: Cassandra Hemdal
Foto: Darin Worldwide, Nathalie Pentler, Instagram @Darinofficial 
Hämtat från http://www.darinworldwide.com/2015/04/darin-worldwides-interview-with-darin.html
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0