Darin - P4 Skaraborg/Göteborg

I dag gästar Darin och spelar live i P4 Sommar. Foto: Christian Möller/Sveriges Radio
 
Darin är idolen som efter tio år lämnade det framgångsrika popstjärnespåret och började skriva på svenska. Kommande skivan, "Fjärilar i magen", är både självbiografisk och närmare än någonsin. 
 

Darin Zanyar, 28, slog igenom 2004 i samband med första omgången av tv-programmet Idol i Sverige. Den unga talangen från Stockholm kom tvåa i tävlingen och spåddes en lysande framtid.

Under åren har Darin radat upp hits som klippta och skurna för en internationell karriär och han har sedan släppet av sitt första studioalbum 2005 bland annat haft fem albumettor på topplistan, blivit utnämnd till en av de personer som gjorde 00-talet i Sverige, varit värd för Sommar i P1 och varit en av deltagarna i TV-programmet Så mycket bättre.

 

Ville förnya sig


För ett par år sedan kände Darin att det var dags för något annat. Förra albumet kallade han därför Exit, som ett tecken på att det var tid att gå vidare. 

Vändningen kom till viss del efter hans medverkan i SVT-programmet Så mycket bättre 2012 då han bland annat tolkade "En apa som liknar dig" av Olle Ljungström och Magnus Ugglas "Astrologen". Hans versioner fick en enorm respons och framgången fick Darin att börja fundera på svenska texter till sin musik.

– Det var ett ganska stort steg. Jag visste efter programmet att jag ville fortsätta att sjunga på svenska och testa att skriva. Men så ville jag också att det skulle komma naturligt, så det var nog bra att det tog två år tills jag började skriva texter på svenska, säger Darin Zanyar och fortsätter: 

– Hade jag inte väntat så lång tid så hade det nog inte blivit en sådan här typ av låtar. Det hade nog blivit mer av den stilen som jag körde förut. 

 

Ny skiva i höst


I september är det dags för skivsläppet av nya plattan "Fjärilar i magen".

– När jag tänker på skivsläppet får jag verkligen flera, flera fjärilar i magen.

Men det måste ändå kännas lite försiktigt optimistiskt med tanke på reaktionerna hittills?

– Självklart känns det bättre. Jag var mest nervös när vi skulle släppa första singeln "Ta mig tillbaka". För jämfört med det jag har släppt tidigare så var det en väldigt stor kontrakt, med nytt språk och helt nytt sound. 

 

 

 
 
Lyssna även på liveversion av Juliet + Ta mig tillbaka (länk)
 
 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6230775

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0