Darin tillbaka där allt började: "En speciell vibe här i Vällingby"

Råcksta. Darin Zanyar har bott på flera platser i västerort. Men det var i Råcksta han bodde när han slog igenom. "Det här känns hemma", säger Darin Zanyar. Foto: Mikael Andersson
 
 
Darin Zanyar är aktuell med sin första skiva helt på svenska. Vi träffade Vällingbysonen i hans gamla kvarter i Råcksta. "Det finns en speciell vibe här i Vällingby."
 
 

Det har gått elva år sedan Darin Zanyar slutade på andra plats i den första säsongen av tv-programmet Idol. Utanför familjens dåvarande bostad på Multrågatan i Råcksta tältade fansen och på porten var det fullt med kärleksförklaringar.

 

– Det var här det hände. Det känns konstigt, det har hänt så mycket sen jag var här sist, flera nya hus, säger han.

 

Turné. Under våren beger sig Darin ut på de svenska vägarna. Första stoppet är i Stockholm den andra februari. Foto: Mikael Andersson

 

 

"Finns en speciell vibe"

 

Darin flyttade med sin familj till Råcksta, från Viksjö i Järfälla, i de tidiga tonåren. Och trots att han även bott i Husby är det Vällingby han kallar hemma.

 

– Det kändes närmre Stockholm än Viksjö gjorde. Det finns en speciell vibe här i Vällingby – jag tyckte om folket som bodde här, känslan var varmare, säger han.

 

Men det var längesedan Darin Zanyar var tillbaka i sin hemort. Han gick aldrig i skolan i Vällingby – så de flesta av barndomskompisarna kommer från andra platser och föräldrarna bor i Kista.

 

Nu väntar en Asien-turné för Darin där han ska försöka slå igenom med sin tidigare skiva "Exit". Foto: Mikael Andersson

 

 
"Här jag bodde när jag slog igenom"
 
Och det är lätt att bli nostalgisk. Han minns platsen där han tog bilden till sitt första ID-kort i Vällingby centrum, sushi-haket i bottenvåningen där han bodde och Råckstagrillen.

 

– Det är speciellt här – det var här jag bodde när jag slog igenom, bara den kopplingen betyder extra mycket, säger han.

 

"Personligaste albumet hittills"

 

Tio år har gått sedan skivdebuten och under åren har det blivit ytterligare fem album. Han har medverkat i Sommar i P1, skrivit en låt till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling och gjort hyllade tolkningar i Så mycket bättre. Och nu är han aktuell med sin nya skiva "Fjärilar i magen" – hans första på svenska.

 

– Det är mitt personligaste album hittills. Jag har aldrig fått så bra feedback, det känns som folk tar till sig texterna på ett annat sätt när det är på svenska, säger han.

 

"Det var här det började", säger han. På fjärde våningen på Multrågatan i Råcksta. Foto: Mikael Andersson

 

 

Råcksta och Vällingby i musikvideo

 

"Ta mig tillbaka" är en låt som gått varm på radion under sommaren. Och inför musikvideoinspelningen ville Darin ha med scener från Råcksta och Vällingby.

 

– Vi var här och spelade in men det var alldeles för mörkt så vi fick klippa bort det, det var synd, säger han.

 

Vill hjälpa till i flyktingkatastrofen

 

En låt på skivan, "Tänk dig", handlar om den pågående flyktingkatastrofen. Och under veckan uppträder han vid flera insamlingsgalor för att kunna hjälpa till.

 

– Jag lägger så mycket tid på det som jag hinner, utöver musiken. Låten "Tänk dig", på nya skivan, handlar mycket om det, säger han.

 

"Det är det som är det roligaste"

 

Och det är bråda dagar för Darin. Flera intervjuer är inbokade och snart drar han iväg på en månadslång resa till Asien. Hans senaste album, på engelska, "Exit" ska promotas. Först i vår beger han sig ut på en lång Sverigeturné där Cirkus i Stockholm är första stoppet.

 

– Det är det som är det roligaste i det hela, att få uppträda och visa vad man har gjort, säger han.

___________________________________________________________________________________

 

Darin Zanyar

 

Namn: Darin Zanyar

 

Ålder: 28 år.

 

Bor: Mitt i city.

 

Bott: Husby, Viksjö och Råcksta.

 

Aktuell: Med nya skivan "Fjärilar i magen". Den första han ger ut helt på svenska.

__________________________________________________________________________________

 

Tre Vällingbyfavoriter

 

Kanaanbadet. "Jag joggade ofta där under somrarna och man var där och hängde och badade."

 

Råckstagrillen. "Kanske inget ställe men var på så ofta, men jag minns det ändå bra på något sätt."

 

Sushi-restaurangen på Helgumsvägen. "Det låg ju i bottenvånigen så jag var där ofta. Jag är nattmänniska så jag kunde gå ner och köpa mat när de öppnade och sen gå hem och lägga mig igen".

 

/Kevin Wedin 

 

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/darin-tillbaka-dar-allt-borjade-en-speciell-vibe-har-i-vallingby/aRKoiC!c0RYPJZpsKwCinNeI5iTA/

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0